Wednesday 18 July 2012

ibunda...


"ya Allah, sejak balik kampus hari tu(08hb julai) hingga hari ni akk tak telefon mak ayah akk??", kata salah seorang dari adinda ku ketika sedang bersiap2 utk ke masjid semalam(17hb julai)... "yup, teruk en akk ni", jawab ku sambil tersenyum... sedangkan hati teringat(rindu) pada bunda & ayahanda di kampung...

tepat 8:09pm (17hb julai 2012) di masjid, mak call... wink3~......


“assalamualaikum, tengah buat apa tu? Di masjid yer..?”, kedengaran suara bunda dirindui dihujung nun dalam talian.

“wa’alaikumussalam... a’ah mak..”, sedangkan hati sebak berbaur kerinduan mendalam. Manakan tidak, baru beberapa hari dianjung yang usang, sudah dipanggil untuk kembali ke kampus diatas urusan tertentu.

“sihat ke nih..? lama tak telefon ye..sibuk sangat ker?”, hmm..seperti diketuk jer kepala ni @_#, adeh!sakit, tapi sayang! T.T.. “alhamdulillah, sihat mak...hmm..sibuk skit jer mak.. jimat, tak de duit dah”, ops..aku terlepas cakap!hmm...

“tak de duit? Haa.. minta dengan abah eh...dah makan belum?”, tanya bunda lagi. Sebak rasa hati ni, seakan bunda mengerti apa yang anaknya sedang hadapi..

“hmm..dah makan da... hmm..nanti angah sms abah eh, tapi segan la mak...”, kataku lagi.

“nak segan apanya, ayah kamu je tuh..”, kata bunda.. ok mak....dalam hati..

Ku akhiri panggilan rindu ini dengan salam dibibir... allah, rindu nyer....
  

Kesatuan hati...benarlah, apa pun yang kita rasa, pasti bunda akan turut merasa.. kerana dia yang melahirkan, segalanya2 dia lakukan untuk kita. Dia lebih kenal siapa kita dari kita kenal diri kita sendiri..


mood: rumah ku...

No comments:

Post a Comment